Hubertus ja kettujahti

ALAVUDEN RATSASTAJIEN HUBERTUS-PERINNE JATKUNUT JO VUODESTA 1989

Hubertusjuhla ja seuraavan päivän ketunmetsästys Murronnevan mahtavissa maastoissa ovat kuuluneet Alavuden ratsastajien syksyn kohokohtiin jo vuodesta 1989. Ratsastajien lisäksi suosittu jahti on kerännyt vuosittain paikalle runsaasti katsojia, joilla on mahdollisuus seurata ketunmetsästystä nuotiopaikalta mehua juoden ja makkaraa grillaillen. Hubertus-tapahtumat juontavat juurensa metsästäjien ja ratsastajien suojelupyhimykseen, Pyhään Hubertukseen. Ratsastajat eri puolilla maailmaa juhlivat Pyhän Hubertuksen päivää omana merkkipäivänään. Englannissa Hubertuksen päivää on kunnioitettu suurilla, "oikeilla" kettujahdeilla, kun taas monissa muissa maissa järjestetään jahteja, joissa muut ratsastajat yrittävät tavoittaa ratsastajan, jonka asuun on kiinnitetty ketunhäntä.

Alavuden Ratsastajien kettujahdissa tarkoituksena on löytää maastoon piilotettu pehmokettu, jonka sisällä makoisa yllätys odottaa löytäjäänsä. Ketunmetsästys suoritetaan kahdessa osassa, ensin juniorit haeskelevat omaa karkkitäytteistä kettuaan ja junioreiden ketun löydyttyä seniorit siirtyvät hevosten selkään jahtaamaan hieman nestepitoisemman sisällön omaavaa kettuaan. Viime vuosina ovat pienimmät osallistujat jahdanneet kettua myös keppihevosten selästä käsin.

Kettujahdissa ovat onnistuneet:

2004 Johanna Jokela ja Pipsa Saarteinen
2005 Jennika Raja-aho ja Kristiina Hotti
2006 Taina Sarvikas ja Kaisa Jokela
2007 Sanni Volanto ja Sara Savolainen
2008 -
2009 Lotta Saarteinen ja Kari Jokela
2010 Sanni Volanto ja Crista Mäkelä
2011 Anna-Maija Koski ja Pipsa Laine
2012 Anna-Maija Koski, Veera Pellonpää, Julia Lahnakoski, Lotta Saarteinen ja Evita Kurhela
2013 Sanni Volanto ja Irma Jokela
2014 Serafia Keski-Valkama ja Johanna Jokela