Maastoesterata

Alavuden Ratsastajat ry:n maastoesterata sijaitsee Murronnevan kauniissa maisemissa, motocrossradan läheisyydessä.

Maastoesterataa uudistetaan kaudella 2024, osa esteistä saattaa olla tilapäisesti pois käytöstä, seuraa ilmoittelua!

Radan käyttö on AR:n jäsenille ilmaista. Muilta koko vuoden kattava ratakausimaksu on 20 €/kannatusjäsen ja 30 €/muut. Kertakäyttömaksu on 10 €/päivä.

Varaus- ja kerta/kausimaksuohjeet löydät täältä. Kaikkien - myös seuran jäsenten! - on varattava aika radan käyttöön. Varaukset seuran nettikalenteriin.

Huom! Suosittelemme lataamaan puhelimeen 112-sovelluksen, jotta mahdollisen tapaturman sattuessa apu löytää varmasti perille.

Maanomistajien pyynnöstä ratsastathan ja liikut myös jalan maastossa VAIN olemassaolevia polkuja pitkin.

Sääolosuhteet saattavat muuttaa radan hiekkapohjan kuntoa rajustikin, joten muistattehan aina varmistua esteiden ja linjojen turvallisuudesta ennen niiden hyppäämistä!

Radalla on kymmeniä erilaisia esteitä pikkuisista tukeista ja "shettishaudasta" aina suuriin, harvemmin käytettyihin esteisiin saakka. Valikoimissa on myös muun muassa kahdet portaat, vesieste, hautoja ja muita erikoisesteitä. Osa esteistä on suuren hiekkakuopan pohjalla ja monttuun on mahdollista ratsastaa useita eri reittejä pitkin. Katso kuvat esteistä

Hienoissa kangasmetsämaisemissa sijaitseva ratamme antaa paljon erilaisia variaatiomahdollisuuksia niin vaikeisiin kuin kevyempiinkin maastohyppelyihin.

Rataa uudistettiin kesäkausina 2008 ja 2009 ja kesän 2010 aikana sitä muokkailtiin lisää. Uusia ratkaisuja oli luvassa myös kesällä 2011, jolloin rata muuttui mm. metsätöiden ja hiekkamontun laajenemisen takia. 2014 saimme kaksi hienoa uutta estettä lahjoituksena Eurohongalta ja sen lisäksi rakensimme vanhoista materiaaleista ainakin kolme uutta estettä. Vanhat esteet saivat uutta väriä ja niitä liikuteltiin uusiin paikkoihin. Aluekenttäkisoissa helppo-tason luokka korkkasi uuden hiekkamontusta poistumisreitin, eli vanhaakin jyrkkää nousua jyrkemmän(!) nousun! 2018 oli taas aika uusien esteiden. Tänä vuonna esteet tehtiin ahkeralla kökkäporukalla! Yhteensä uusia esteitä valmistettiin viisi kappaletta. Tämän lisäksi vanhat esteet saivat tuoretta maalia pintaansa.

Kuva: Annika Haarajärvi